Zitten is erg slecht voor je gezondheid. Is zitten het nieuwe roken?

gezondheid 0 Comments , ,
zitten slecht voor je

Zitten of toch maar niet?

De gemiddelde Nederlander brengt het grootste deel van de dag zittend door. Voor ik je ga vertellen hoe slecht dit voor je is, zal ik je eerst laten zien hoeveel tijd we doorbrengen op ons achterste.

Het schema van de gemiddelde Nederlander;

Opstaan en ontbijten (zittend op een stoel aan de tafel)

In de auto naar het werk (zittend achter het stuur)

Op kantoor aan het werk (al zittend op je bureaustoel)

Koffiepauze en lunchpauze (vaak zittend)

Terug naar huis met de auto (zittend)

Avondeten (zittend)

Uitrusten van je drukke dag (zittend op de bank)

 

Nadelige gezondheidseffecten

Regelmatig langer dan 2 uur achter elkaar zitten kan al nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. Ook als je regelmatig sport moet je de rest van de dag niet te veel op een stoel plaats nemen. Door het zitten veranderd namelijk je stofwisseling. Je kunt meer buikvet krijgen en je hebt een hoger risico op osteoporose, hartproblemen, diabetes, darmkanker en borstkanker.

Zitten kan ook veel fysieke ongemakkelijkheden veroorzaken. De meest voorkomende is last van de lage rug. Dit komt vaak doordat men een verkeerde houding krijgt. De noemen we een verstoorde lengte-spanningrelatie. Doordat we veel zitten raken bepaalde spieren aan de voorzijde van het lichaam “verkort” (meer gespannen). De spieren aan de achterzijden van het lichaam worden echter “langer” (meer ontspannen). Hierdoor raakt het lichaam in een soort onbalans. De houding veranderd hierdoor niet alleen tijdens het zitten maar met alles wat je doet. Zitten, staan, lopen, tillen en dragen gaan hierdoor voortaan allemaal met een minder effectieve houding. Uiteindelijk is het dan bijna logisch dat je een keer een blessure op kunt lopen.

Dit betekend natuurlijk niet dat je voortaan nooit meer op een stoel plaats mag nemen. Het is echter wel verstandig om er bewuster mee om te gaan. Daarom volgen er natuurlijk nog wat tips.

 

Tips

  • Houd voortaan in de gaten hoe lang je zit met behulp van een kookwekker o.i.d.
  • Zit nooit langer achter elkaar dan 1 uur en beweeg dan minimaal 5 minuten.
  • Zet op kantoor je printer, prullenbak, koffieautomaat e.d. ver weg van je bureau zodat je regelmatig moet lopen.
  • Ga thuis niet de hele avond voor de tv zitten maar ga een stukje wandelen of ga even staan en maak wat kniebuigingen / spring wat op en neer.
  • Als je toch stoel pakt; let dan op je houding.

Succes met minder zitten.

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *