koffie drinken of niet

Een paar koppen koffie per dag drinken of niet?

Er zijn al jaren verschillende meningen over koffie. Sommige onderzoeken claimen dat cafeïne je gezondheid positief kan beïnvloeden en andere onderzoeken beweren juist weer het tegenovergestelde. In dit bericht heb ik de voor-en nadelen voor je opgesomd.

Nadelige effecten van cafeïne

In grote hoeveel heden kan cafeïne leiden tot slapeloosheid. Ook kan het een verhoogde hartslag en bloeddruk tot gevolg hebben. In sommige gevallen kan dit leiden tot hartritmestoornissen en zelfs overlijden.

Positieven effecten van cafeïne

Nieuwe studies claimen aangetoond te hebben dat koffie drinkers minder kans hebben op overlijden aan hartziektes dan niet koffie drinkers. Hoe meer er gedronken werd, hoe minder kans op overlijden. Het zou ook werken bij andere ziektes zoals diabetes, Parkinson, longaandoeningen, beroertes, en verschillende infecties. Tevens zouden de koffie drinkers minder vatbaar zijn voor depressies.

Cafeïne en afvallen

Een paar koppen koffie kan helpen om het metabolisme te verhogen. Hierdoor zou het kunnen helpen bij het afvallen omdat er meer calorieën verbrand worden. Daarnaast kan het je stimuleren en meer energie geven waardoor je trainingen intensiever zijn.

Waarschuwing

De studies geven wel duidelijk aan dat alleen mensen met een gezonde levensstijl eventueel meer cafeïne moeten nuttigen. Zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, mensen met hoger bloeddruk en jongeren moeten toch zeer voorzichtig zijn met cafeïne en zeker niet te veel binnen krijgen.

 

Bronnen:

Harvard Department of Public Health, National Institutes of Health & fitnessandpower.com

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *