afslanken met krachttraining

De meeste fitnessexperts zijn het er al jaren over eens. Krachttraining is één van de effectiefste manieren om blijvend af te slanken. Ik zeg bewust afslanken en niet afvallen. Afvallen zegt namelijk iets over je gewicht op de weegschaal. Dit betekend dat je zowel vet als spieren kunt verliezen. Afslanken zegt meer over je postuur. Je kunt dus afslanken zonder af te vallen.

Hoe zorgt krachttraining nu voor het effectief en blijvend afslanken?

Na een krachttraining blijft je lichaam tot ±48 uur lang meer calorieën verbranden. Dit principe wordt ook wel EPOC (Excess Post-exercise Oxygen Consumption) genoemd.

EPOC is de staat waarin het lichaamsmetabolisme verkeerd na een training. Het lichaam verbrand na een training een hoger aantal calorieën dan voor de training. Het lichaam heeft namelijk extra zuurstof nodig om energie voorraden aan te vullen, de lichaamstemperatuur te laten dalen en het lichaam te laten herstellen. Hoe hoger de intensiteit van de training, hoe effectiever het “EPOC effect”.

Doordat je krachttraining doet zul je meer spiermassa krijgen. Door extra spiermassa zal het lichaam meer calorieën verbranden.

Spieren hebben energie nodig zowel in beweging als in rust. Als je gaat trainen wordt de spier geprikkeld en zal deze na de training moeten herstellen. Dit kost het lichaam tijdens de training dus energie maar ook nog eens na de training. In rust gebruiken spieren energie voor het onderhouden van de spier. Dit betekend dat je rustmetabolisme hoger wordt als je meer spiermassa opbouwt. Je verbrand dus meer calorieën zonder dat je iets doet.

Andere voordelen van krachttraining.

Krachttraining is bijna altijd en overal in te plannen. Je kunt namelijk met eigen lichaamsgewicht al een krachttraining doen. Daarnaast hoeft een krachttraining niet heel erg lang te duren en kan het makkelijker in een druk schema gepast worden. Ook kun je met krachttraining veel variaties toepassen waardoor elke training anders is. Dit zorgt dat de verveling niet snel toeslaat.

Als je sterker wordt zul je merken dat het dagelijkse leven je minder energie kost. Simpelweg opstaan uit een luie stoel, de boodschappen uit de auto (of fiets) of even de trap op zal je makkelijker doen zonder dat je vermoeid raakt.

Als je op de juiste manier traint kan je zorgen dat je postuur verbeterd/goed blijft. Hierdoor heb je minder kans op pijntjes en blessures.

Moet ik dan stoppen met cardio?

Nee. Cardiotrainingen zijn uiterst goed! Cardiovasculaire (hart-longsysteem) trainingen hebben een positief effect op de gezondheid. Zowel fysiek als mentaal. Tijdens een cardio training verbrand je ook nog eens heel veel calorieën. Als je wilt afslanken is dit dus ideaal.

Daarnaast heeft de krachttraining dus voordelen waaronder EPOC (voor afslanken). De tip is dus om zowel cardio als krachttraining te doen. Hierdoor slank je af, krijgt een mooi figuur, blijft gezond en wordt sterker.

Succes!

 

PS (aan de dames): Maak je niet druk om te gespierd te worden. Vrouwen maken minder testosteron aan. Hierdoor wordt je niet snel erg gespierd.

 

Vragen en opmerkingen altijd welkom bij de reacties!

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *